BLANCO GmbH + Co KG
16.06.2021 00:06
Trend ommekeer ingezet
De Blanco Professional Group kan terugblikken op een uitdagend boekjaar 2020. In totaal 693 werknemers en 27 stagiairs genereerden een omzet van ongeveer 103 miljoen euro. Dit betekende een daling van 14,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De leverancier van systemen in de B2B-sector voor grootkeukens en de industrie ontsnapte niet aan de bijzondere omstandigheden van het Corona-jaar. Het exportaandeel, dat traditioneel belangrijk is voor de verkoop, is in 2020 met acht procent gedaald ten opzichte van 2019 als gevolg van de pandemie. Deze tendens speelde een rol bij de daling van de totale verkoop.
De bedrijfseenheid Catering werd bijzonder getroffen door de gevolgen van de pandemie. De afdeling Industrie had echter ook te kampen met de uitzonderlijke omstandigheden van het afgelopen jaar. Toch ontwikkelt met name dit bedrijfsonderdeel zich sinds het voorjaar van 2021 op bevredigende wijze. Het is ver boven plan. Ook in de business unit Automotive kan Blanco Professional terugblikken op de eerste succesvolle maanden in het lopende jaar 2021.
De tegenmaatregelenbeginnen effect te sorteren
De ommekeer is dus met succes ingezet en komt reeds tot uiting in de cijfers. In de business unit Catering, bijvoorbeeld, begint de nieuwe strategische focus op foodservice en voedseldistributie die in 2020 werd gelanceerd, nu al vruchten af te werpen, net als de herschikking van de verkooporganisatie. Zij wil nog dichter bij de klanten komen te staan en haar activiteiten en functies in de toekomst nog efficiënter maken. Het herstructureringsprogramma is dus met succes van start gegaan. De koers voor een succesvolle toekomst is uitgezet.
Digitalisering speelt sleutelrol
Een sleutelrol in de oriëntatie van de Blanco Professional Group op een dergelijke toekomst is het gebruik van digitale mogelijkheden. "We zien digitalisering als een dubbele kans: enerzijds gebruiken we digitale tools om de processen in het bedrijf veel sneller en efficiënter te maken dan voorheen," legt algemeen directeur Egon Kofler uit, "maar we zien ook een sterke strategische component in de digitale transformatie: Door onze hele dialoog met de klant op snelheid en individualiteit af te stemmen, spelen wij niet alleen in op de digitale tijdgeest, maar creëren wij ook feelgood-ervaringen voor onze klanten, waardoor wij onze relatie met hen verdiepen en de basis leggen voor de verdere uitbouw ervan."
De nieuwe dealerwebshop met beveiligde login voor geregistreerde dealers, die sinds begin juni voor gebruik beschikbaar is, is een belangrijke stap in deze richting. Blanco Professional breidt zijn verkoop dus doelgericht uit in de richting van omnichannel-aanbiedingen om de partners in de vakhandel de optimale contact- en bestelmogelijkheden te bieden voor hun respectieve doeleinden. Voor het verkoopteam van Blanco Professional zal dit in de toekomst resulteren in meer capaciteit voor service en klantspecifiek advies.
In die zin is de gespecialiseerde dealer-webshop bedoeld als opmaat voor een gerichte uitbreiding van digitale diensten en processen op alle niveaus. Daarom moet deze sector in de komende jaren worden versneld en met verdere investeringen worden versterkt.
Positieve vooruitzichten
vat Kofler samen: "De afgelopen twee jaar, en vooral het Corona-jaar 2020, hebben aanzienlijke uitdagingen en ook bezuinigingen voor Blanco Professional en zijn medewerkers betekend. De bodem is echter bereikt. Onze tegenmaatregelen beginnen effect te sorteren en wij zijn ervan overtuigd dat wij de basis hebben gelegd om op middellange en lange termijn opnieuw succesvol te zijn."
De locatie Oberderdingen blijft de centrale rol spelen in de toekomstplannen. Van de in totaal ongeveer 1,5 miljoen euro die Blanco Professional in 2020 heeft geïnvesteerd, is 790.000 euro - dat is meer dan de helft - geïnvesteerd in de hoofdzetel en het hoofdkantoor van het bedrijf.
Blanco Professional is actief in de B2B-sector. Het concern produceert hoogwaardige kapitaalgoederen voor grootkeukens en is een toeleverancier voor de industrie.
Met 693 werknemers realiseert de Blanco Professional Group een geconsolideerde jaaromzet van 103 miljoen euro (boekjaar 2020). Het concern omvat het hoofdkantoor in Oberderdingen (Baden-Württemberg), dochterondernemingen in Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Tsjechië, alsmede verkoopkantoren in Zwitserland, Spanje en Rusland.
23.07.2021 00:00
Eerste nieuwe verschijning op de Host handelsbeurs