De firma Gmöhling GmbH viert dit jaar haar 80-jarig bestaan. Walter Gmöhling, op de trotse leeftijd van 98 jaar, laat nog steeds de kans niet voorbijgaan om langs te komen in de hoofdvestiging van het bedrijf in Fürth-Stadeln en zijn ideeën in te brengen. "Opdat de arbeidsplaatsen ook in de toekomst gewaarborgd blijven, heb ik het gehele vermogen in de stichting ingebracht!"
Het bedrijf heeft in de loop van zijn geschiedenis veel ups en downs gekend. Zelfs nu, tijdens de pandemie, is het niet gemakkelijk. "Corona trof ons in 2020 en nam daarna de hele wereld over. Veel van onze klanten en ook individuele leveranciers zijn in het buitenland gevestigd, dit gaat natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij", aldus Frank Reiser, Managing Director bij Gmöhling. "Desondanks hebben we het afgelopen jaar vrij goed doorstaan - niet in de laatste plaats dankzij de bloeiende internethandel en onze grote klanten in deze branche. Ook in de gezondheidszorg, in ziekenhuizen, zijn onze producten op dit moment nodig. Dit jaar kunnen we zelfs weer investeren in nieuwe apparatuur en machines, evenals het
onderhoud van het inmiddels 69 jaar oude gebouw en ook weer drie nieuwe leerlingen aannemen."
In 1941 werd het bedrijf Gmöhling opgericht als aluminiumgieterij in de Elzas. Na de oorlog en Engelse krijgsgevangenschap nam de jonge Walter Gmöhling het voor 95% verwoeste bedrijf van zijn overleden vader over en bouwde in 1948 de productie weer op in Neurenberg. Hier produceerde hij aanvankelijk vizieren,
kookpotten en
kaarsengietmachines (naar Israël) uit het overgebleven aluminium en ontwikkelde hij een lichtgewicht opvouwbare aluminium transportkist voor gebruik in Amerikaanse DC-3
vliegtuigen voor de Berlijnse luchtbrug. Dit laatste was de eigenlijke geboorte van het bedrijf zoals het vandaag bestaat. Vervolgens maakte het vooral naam in de intralogistiek van de textielindustrie en als voorkeursleverancier van de Duitse en andere Europese postbedrijven.
Tegenwoordig bestrijkt het standaardassortiment een zeer breed spectrum, van kisten tot kast-, transport- en veerbodemwagens tot de vele individuele speciale oplossingen van aluminium. De industrieën waaraan geleverd wordt, zijn even gevarieerd als de producten zelf. Het exportaandeel bedraagt meer dan 50% - want de producten "Made in Germany" overtuigen talloze klanten in Frankrijk, Groot-Brittannië of Zwitserland, maar ook bijvoorbeeld in China.
Eén ding loopt als een rode draad door de geschiedenis van de onderneming: Innovatie, verdere ontwikkeling en aanpassing aan de markt. "We hebben net een patent geregistreerd voor een orderverzamelwagen met traploos instelbare veerkracht voor de internethandel !" vertelt Oliver T. Schmitz, hoofd verkoop bij Gmöhling. Alleen op deze manier kon het bedrijf de 80, soms moeilijke jaren overleven. Vandaag de dag zijn het vooral klanten uit de internethandel die producten voor hun logistiek bij Gmöhling in bestellen. Moderne e-commerce detailhandelaren zoeken voor hun orderverzameling naar oplossingen zoals individueel vormgegeven stelling- of veeronderstelwagens. Dit betekent voor de verwerking van online bestellingen in hun magazijnen of de verwerking van retouren. "En Gmöhling, met 80 jaar ervaring in de ontwikkeling, het ontwerp en de productie van lichtmetalen producten, kan dat voor hen leveren."
Daarnaast hebben de medewerkers de tijdgeest ingezien en een compleet nieuwe productlijn ontwikkeld - de "Gmöhling Green Line". Op www.g-green.de kan iedereen Gmöhling-producten van tot 75% gerecycled aluminium voor in huis bestellen. Of het nu gaat om oprolbare
bloembakken, een verhoogd bed op wielen of plantenfoto's voor aan de muur. "Ik ben zelf een fervent hobbytuinier", zegt Oliver T. Schmitz, "dus ben ik een beetje gaan experimenteren !" Als je hem hoort praten, merk je hoeveel hart en ziel er in de nieuwe producten is gaan zitten. "De producten zijn allemaal duurzaam, van hoge kwaliteit, duurzaam en stabiel in vergelijking met plastic of hout."