Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG
Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG
30.11.2021 01:11
Dolezych zorgt voor veiligheid op autotransporters
Dortmund. Het probleem van het correct vastzetten van ladingen is zo oud als de transportindustrie. Deskundigheid en flexibiliteit zijn essentieel, want specifieke taken vereisen ook specifieke vastzetapparatuur en -methoden. De firma Dolezych in Dortmund heeft een geheel nieuwe generatie spanbanden en de TensionController ontwikkeld voor het transport van auto's en vrachtwagens.
Of het nu gaat om een waardevolle klassieker, een nieuwe auto of een vrachtwagen met een gewicht van meerdere tonnen - bij het vervoer van vrachtwagens en auto's is de correcte borging onderworpen aan natuurkundige wetten; er zijn veel invloedsfactoren waarmee rekening moet worden gehouden:
Het transport moet veilig worden uitgevoerd volgens het Wegenverkeersreglement (StvO); bovenal mag de combinatie geen gevaar opleveren voor de weggebruikers.
De resulterende vastzetkrachten moeten gelijkmatig worden verdeeld over de sjorpunten of vloerplaten, ook al is er soms weinig ruimte tussen de vloerplaat en het voertuig voor een juiste spanning van de sjorbanden. De sjorhaken mogen de vloerplaat niet beschadigen. Ook lak, aluminium velgen en dergelijke houden niet van stalen haken en reageren zeer allergisch op correct maar ruw vastsjorren met lakschade en krassen.
Al met al is autotransport een uiterst moeilijke zaak
Goed vastzetten - maar hoe?
Dolezych heeft zijn hoogwaardige spanbanden met TensionController voor 35 mm en 50 mm spanbanden speciaal voor het transport van auto's en vrachtwagens ontworpen. De nieuw ontwikkelde spanbanden hebben uitstekende slijtage-eigenschappen en slechts een geringe rek van minder dan 4% (PES), minder dan 2,5% (PES/UHMW-PE) en minder dan 1,5% (UHMW-PE high-performance Dyneema® vezel). De producten garanderen een optimale overdracht en verdeling van de toegepaste voorspankracht. De bevestigingspunten worden gelijkmatig belast, zodat beschadiging van bijvoorbeeld het vloerpaneel bij correct gebruik is uitgesloten. Lastig naspannen is grotendeels uitgesloten, omdat de voorspankracht tijdens het transport behouden blijft. Bovendien voldoet de innovatieve productfamilie aan de nieuwste testspecificaties van de expertgroep TÜV Süd (die Dolezych in 2018 een sleutelrol heeft gespeeld bij de ontwikkeling).
De TensionController van Dolezych is een speciale slang die over de band wordt geplaatst, zodat de spanband niet in contact komt met de band (volgens de VDI-richtlijn 2700 B. 8.1/8.2 mag de band op geen enkel punt direct contact hebben met de band). De nieuwe TensionController heeft een speciaal ontwikkelde slipremmer aan de buitenkant, zodat hij zich aan de band hecht. Tegelijkertijd scoort hij aan de binnenzijde met de beste glijeigenschappen, zodat de spanband zeer goed kan glijden en de uitgeoefende voorspankrachten gelijkmatig worden verdeeld. Een ander voordeel is dat de spanband snel en gemakkelijk kan worden ingeregen. Het extra compacte ontwerp van de bijbehorende tandwielratel (met 500 daN voorspankracht) belooft ook een comfortabele bediening, zelfs waar de ruimte beperkt is.
De TensionController is uniek vanwege zijn uitstekende efficiency eta van ≥ 0,5. De efficiëntie meet hoe verliesvrij een TensionController de via de ratel uitgeoefende voorspankracht over de band verdeelt. Dit betekent dat minstens 50 procent van de oorspronkelijk aangebrachte voorspankracht aan de "andere kant" van de band aankomt - bij alternatieve producten ligt deze waarde soms aanzienlijk lager
Uw voordeel: sneller uw doel bereiken met de TensionController
17.08.2023 01:00
Een spanband met een verschil27.07.2023 01:00
DoNova® op de transportband05.07.2023 01:05
#Gespot
Acht meter sjorketting gewoon losjes over de linkerschouder gegooid, tegelijkertijd z...
08.11.2021 00:00
Standaardisatie voor hijsbanden, rondstroppen en ladingzekering15.09.2021 11:05
Eindelijk, weer beurslucht!