Catalogus

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

  • DIN EN ISO 14001:2015
  • DIN EN ISO 9001:2015

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

  • DIN EN ISO 14001:2015
  • DIN EN ISO 9001:2015

30.11.2021 01:11

Banden goed vastzetten

Dolezych zorgt voor veiligheid op autotransporters

Dortmund. Het probleem van het correct vastzetten van ladingen is zo oud als de transportindustrie. Deskundigheid en flexibiliteit zijn essentieel, want specifieke taken vereisen ook specifieke vastzetapparatuur en -methoden. De firma Dolezych in Dortmund heeft een geheel nieuwe generatie spanbanden en de TensionController ontwikkeld voor het transport van auto's en vrachtwagens.

Of het nu gaat om een waardevolle klassieker, een nieuwe auto of een vrachtwagen met een gewicht van meerdere tonnen - bij het vervoer van vrachtwagens en auto's is de correcte borging onderworpen aan natuurkundige wetten; er zijn veel invloedsfactoren waarmee rekening moet worden gehouden:
Het transport moet veilig worden uitgevoerd volgens het Wegenverkeersreglement (StvO); bovenal mag de combinatie geen gevaar opleveren voor de weggebruikers.
De resulterende vastzetkrachten moeten gelijkmatig worden verdeeld over de sjorpunten of vloerplaten, ook al is er soms weinig ruimte tussen de vloerplaat en het voertuig voor een juiste spanning van de sjorbanden. De sjorhaken mogen de vloerplaat niet beschadigen. Ook lak, aluminium velgen en dergelijke houden niet van stalen haken en reageren zeer allergisch op correct maar ruw vastsjorren met lakschade en krassen.
Al met al is autotransport een uiterst moeilijke zaak

Goed vastzetten - maar hoe?

Dolezych heeft zijn hoogwaardige spanbanden met TensionController voor 35 mm en 50 mm spanbanden speciaal voor het transport van auto's en vrachtwagens ontworpen. De nieuw ontwikkelde spanbanden hebben uitstekende slijtage-eigenschappen en slechts een geringe rek van minder dan 4% (PES), minder dan 2,5% (PES/UHMW-PE) en minder dan 1,5% (UHMW-PE high-performance Dyneema® vezel). De producten garanderen een optimale overdracht en verdeling van de toegepaste voorspankracht. De bevestigingspunten worden gelijkmatig belast, zodat beschadiging van bijvoorbeeld het vloerpaneel bij correct gebruik is uitgesloten. Lastig naspannen is grotendeels uitgesloten, omdat de voorspankracht tijdens het transport behouden blijft. Bovendien voldoet de innovatieve productfamilie aan de nieuwste testspecificaties van de expertgroep TÜV Süd (die Dolezych in 2018 een sleutelrol heeft gespeeld bij de ontwikkeling).

De TensionController van Dolezych is een speciale slang die over de band wordt geplaatst, zodat de spanband niet in contact komt met de band (volgens de VDI-richtlijn 2700 B. 8.1/8.2 mag de band op geen enkel punt direct contact hebben met de band). De nieuwe TensionController heeft een speciaal ontwikkelde slipremmer aan de buitenkant, zodat hij zich aan de band hecht. Tegelijkertijd scoort hij aan de binnenzijde met de beste glijeigenschappen, zodat de spanband zeer goed kan glijden en de uitgeoefende voorspankrachten gelijkmatig worden verdeeld. Een ander voordeel is dat de spanband snel en gemakkelijk kan worden ingeregen. Het extra compacte ontwerp van de bijbehorende tandwielratel (met 500 daN voorspankracht) belooft ook een comfortabele bediening, zelfs waar de ruimte beperkt is.

De TensionController is uniek vanwege zijn uitstekende efficiency eta van ≥ 0,5. De efficiëntie meet hoe verliesvrij een TensionController de via de ratel uitgeoefende voorspankracht over de band verdeelt. Dit betekent dat minstens 50 procent van de oorspronkelijk aangebrachte voorspankracht aan de "andere kant" van de band aankomt - bij alternatieve producten ligt deze waarde soms aanzienlijk lager

Uw voordeel: sneller uw doel bereiken met de TensionController

  • Snelle controles dankzij standaard conformiteit met VDI 2700 blad 8.1/8.2 en DIN EN 12195-2
  • Geen noodzaak tot naspannen tijdens het rijden - dankzij de beste glijeigenschappen binnenin. Geen "stick and slip effect" van de interne singels tijdens het spannen. Dankzij de TensionController wordt de voorspankracht met aanzienlijk minder verlies getransporteerd dan voorheen, de efficiëntie η (eta) is groter.
  • De laadrichtlijnen worden gevolgd. De nieuwe spanbanden met TensionController voldoen aan de huidige beladingsrichtlijnen van OEM's, bijvoorbeeld bij Daimler.
  • Leuk om te hebben: GS-certificering en aanvullende productcertificering volgens TÜV SÜD (Norm ZSRAS2019/01 Reifenradsicherung)
Innovatief door traditie

Dolezych, een familiebedrijf gevestigd in Dortmund, Duitsland, houdt zich van oudsher en met passie bezig met het correct vastzetten van lading. Door zijn deelname aan expertcomités en normcommissies is de fabrikant in belangrijke mate betrokken bij de ontwikkeling van normen. De ingenieurs van Dolezych hebben al veel producten ontwikkeld die een precedent hebben geschapen en vaak door de industrie zijn overgenomen en gekopieerd.

Voor transport op autotransporters heeft Dolezych al in 2018 samen met de specialistengroep voor ladingzekering van TÜV SÜD een testopstelling ontwikkeld om de (voorheen onbekende) werkelijke vastzetkrachten aan te tonen die in een puur statische test op de afzonderlijke band en in alle spanbandcomponenten worden gegenereerd. Sindsdien zijn deze tests de nieuwe benchmark voor TÜV SÜD-certificeringen geworden.
De ingenieurs van Dolezych gebruikten de nieuwe bevindingen om de nieuwe generatie spanbanden voor het vastzetten van lading van auto's en vrachtwagens te ontwikkelen. Ze werden getest inclusief alle componenten zoals wartelhaken, TensionController en spanratels volgens de nieuwe testspecificaties.
In een "modulair systeem" kunnen de verschillende ratels en spanbanden met elkaar worden gecombineerd en zo optimaal worden aangepast aan de specifieke omstandigheden van het transportvoertuig en de te vervoeren voertuigen.

Meer nieuws

Gewoonlijk worden spanbanden gebruikt om ladingen vast te binden en vast te zetten. Maar soms leiden onconventionele manieren ook tot een doel

27.07.2023 01:00

DoNova® op de transportband
In gebruik als hoofdband

05.07.2023 01:05

#Gespot



Acht meter sjorketting gewoon losjes over de linkerschouder gegooid, tegelijkertijd z...

Udo Dolezych herkozen als voorzitter
Dolezych bij NUFAM 2021