Carl Zeiss IQS Deutschland GmbH
24.01.2025 01:01
Het Beierse familiebedrijf heeft deze leidende rol in de markt ook verdiend door zijn hoge kwaliteitsnormen. Daarom vertrouwt GROB al vele jaren op de uitgebreide ZEISS-portfolio.
Martin Negele is hoofd kwaliteitsborging bij het al lang bestaande bedrijf in Mindelheim en heeft het antwoord: "Bij GROB zagen we een paar jaar geleden al in dat elektrische aandrijvingen de toekomst hebben. Het was toen nog een controversiële uitspraak, maar we hebben de sprong gewaagd. Vandaag de dag hebben we een marktaandeel van 67 procent in onder andere statortechnologie. Als je naar een e-aandrijflijn kijkt, loopt onze productietechnologie daar zeer waarschijnlijk achteraan."
GROB verdient deze leidende rol ook met compromisloze kwaliteit. Om dit te garanderen, vertrouwt het bedrijf op het uitgebreide ZEISS portfolio: "We combineren microscopische, tactiele en optische meettechnologie om optimale resultaten te bereiken", zegt Martin Negele. Dit betekent dat zelfs de productie van een complex onderdeel zoals een stator volledig in kaart kan worden gebracht - met maximale betrouwbaarheid en productiviteit.
De motor van een elektrische auto heeft een indrukwekkend eenvoudig ontwerp: Een roterende elektromagneet (rotor) draait in het magnetische veld van een stationaire permanente magneet (stator). En de stator bestaat alleen uit een plaatstalen behuizing, de gelamineerde kern en inductiespoelen van gecoat koper - hoewel er tegenwoordig steeds vaker haarspelden worden gebruikt in plaats van draadspoelen.
"Hoe voordelig haarspelden als eindproduct ook zijn, de productie ervan is net zo veeleisend, vooral als het gaat om buigen en lassen," legt Georg Knoll uit, supervisor lasprocessen bij GROB en hoofd van het testlaboratorium in de werkplaats. "Daarom moeten we alles voortdurend controleren, van de binnenkomende goederen tot het volledig geassembleerde onderdeel." Onopgemerkte defecten kunnen namelijk leiden tot prestatieverlies of storingen, en in het ergste geval zelfs tot fatale schade aan de hele aandrijving.
Na de trektest wordt eerst een dwarsdoorsnede van de koperdraad voor de haarspelden onder een microscoop geanalyseerd om de conditie van de isolatiecoatings te controleren. Zodra de haarspelden in de gelamineerde kern zijn gemonteerd, worden de gelaste uiteinden van de haarspelden geïnspecteerd met een computertomograaf. De geassembleerde en gelaste stator wordt vervolgens tactiel en visueel geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat de afmetingen correct zijn en om oppervlaktedefecten uit te sluiten.
"Op een paar uitzonderingen na vertrouwen we consequent op oplossingen van ZEISS", legt Martin Negele uit. "En daar zijn verschillende redenen voor: ten eerste biedt bijna geen enkele andere leverancier zijn industriële klanten zo'n hoog serviceniveau en begrip voor de toepassing. En: Geen enkele andere leverancier biedt zo'n uitgebreid portfolio, waarmee we een volledig proces zoals de productie van een stator vanuit één bron kunnen afdekken."
GROB vertrouwt op ZEISS PRISMO - een van de meest nauwkeurige coördinatenmeetmachines in zijn soort. ZEISS ScanBox functioneert als een geautomatiseerde optische 3D-meetmachine - het maakt zowel een hoge procesbetrouwbaarheid als een hoge verwerkingscapaciteit mogelijk. GROB vertrouwt ook op bewezen ZEISS technologie voor microscopie met de ZEISS Axio Imager, een open microscoopsysteem voor geautomatiseerd materiaalonderzoek.
17.01.2025 02:10
Speciale prijs voor ZEISSwe zijn verheugd te kunnen aankondigen dat ZEISS Industri...
15.01.2025 01:05
Betrouwbare en efficiënte kwaliteitsprocessen04.01.2025 02:10
ENGINEERING Oppervlaktefeedback en gereedschapscorrectie11.12.2024 00:00
Kwaliteitsborging in metaalomvormen12.11.2024 07:00
Kwaliteitsborging in metaalomvormen