Catalogus

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

25.03.2025 05:03

Veiligheidsschokdempers van ACE: noodstopspecialisten voor camerabewegingen

Steeds sneller filmen, steeds hogere resolutiebeelden - met de digitale vooruitgang in de studio's van productiemaatschappijen en tv-stations worden de eisen aan de kwaliteit en veiligheid van apparatuur steeds hoger. Een marktleider voor camera-, rail- en kraansystemen neemt geen risico's en vertrouwt op hydraulische veiligheidsschokdempers voor zijn remtechnologie.

 

"Solide ondersteuning op elke set" is de kwaliteitsbelofte van Egripment, een wereldwijd bedrijf dat gespecialiseerd is in technische apparatuur voor film- en tv-teams en aanverwante diensten. De Nederlandse experts onderbouwen hun mix van high-tech en services met een levenslange garantie op hun cameradolly's, rail- en kraansystemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat oplossingen van Egripment te vinden zijn bij TV shows en evenementen, zowel op outdoor sets als in studio's. Het bedrijf levert bijvoorbeeld staande en hangende railconstructies en bijpassende op afstand bestuurbare cameradolly's. Andere voordelen die Egripment met zijn technische apparatuur kan bijdragen aan elke filmset zijn onder andere zijn ontwerpexpertise. Dit is nodig omdat productiemaatschappijen en omroepen van A tot Z professioneler moeten inspelen op de toename van bewegend beeld in het wereldwijde mediagebruik en op de technische vooruitgang door steeds betere digitale beelden voor commercieel en particulier gebruik.

 

Rick Velthof, Egripment's global sales manager, gebruikt deze vergelijking om de eisen die aan Egripment's ontwerpen worden gesteld te illustreren: "Waar het nog niet zo lang geleden mogelijk was om camerabewegingen af te sluiten met elektronisch gestuurde stops en de op afstand bestuurbare cameradolly op het railsysteem in de eindposities vast te zetten met rubberen buffers, zijn de snelheden in studio's of bij sportuitzendingen tegenwoordig te hoog voor dit soort veiligheidselementen. Dit geldt ook voor de resolutie die kan worden bereikt met opname- en afspeelapparatuur, namelijk 8K. Onder deze omstandigheden kan bijna geen enkele productie het zich veroorloven om veel tijd te besteden aan het herkalibreren van de rest van de apparatuur, zoals de bedieningsmonitoren en het belichtingssysteem, als een camerawagen door bedieningsfouten of een stroomstoring tegen de rubberen stootranden botst en er vervolgens weer vanaf stuitert, vooral omdat dit in sommige gevallen wel drie dagen kan duren."

 

Naast onaanvaardbare stilstand op visueel gebied zijn er ook auditieve aspecten, omdat de rembewegingen van de meeste servomotoren en vooral rubberen buffers niet geruisloos zijn en de geluidstechnici storen in hun werk. De grootste zorg is om nog meer kostbare schade te voorkomen als de dolly en camera ernstig beschadigd raken bij een botsing aan het einde van de baan. Om dit soort ongelukken op de set te voorkomen, bekeek het team van Egripment de markt voor veiligheidsproducten in lineaire technologie en maakte kennis met ACE Stoßdämpfer GmbH uit Langenfeld. Dit kwam deels door de online aanwezigheid en het brede scala aan oplossingen op het gebied van dempingtechnologie op www.ace-ace.de en deels door de persoonlijke aanwezigheid van het ACE verkoopteam in Nederland.

 

De laatste man

 

Rick Velthof van Egripment: "Naast de goede indruk die we al hadden op de Nederlandstalige homepage van ACE, was Ralf Küppers van de technische buitendienst van het bedrijf snel met reageren en bereid om op korte termijn bij ons langs te komen, het ontwerp onder de loep te nemen en ons een perfect passende hydraulische dempingsoplossing aan te bieden."

 

Ter plaatse, in Nederhorst den Berg in het noorden van Nederland, dat in de directe nabijheid ligt van Hilversum, internationaal bekend om zijn TV- en radiostation, maakte Ralf Küppers zich dankzij de Egripment technici vertrouwd met de verschillende railsystemen en dollies, evenals met de belangrijkste gegevens met betrekking tot gewicht, snelheid en af te leggen afstand. "Als sportliefhebber die bijvoorbeeld al de moderne op afstand bestuurbare camera's in actie had gezien, die tijdens wedstrijden met de zwemmers meereizen, ging ik naar Egripment met een ruw idee van de prestaties van de lineaire technologie en het daarvoor benodigde vertragingsvermogen. Daar realiseerde ik me dat in dit geval alles soepel en geruisloos moest lopen tijdens een noodstop - en snel." Daarom gebruikte hij de ACE-ontwerpsoftware op www.ace-ace.de/de/berechnungen/sicherheitsprodukte/online-berechnung.html#step2-horizontal, voerde de belangrijkste gegevens in voor massa, snelheid en afstand en stelde voor om twee SCS33-25EU veiligheidsschokdempers te testen aan het einde van elk van de railconstructies die voor testdoeleinden waren opgesteld.

 

Deze hydraulische machine-elementen, die een levensduur hebben tot 1000 belastingscycli en puur ontworpen zijn voor noodstoptaken, leveren in duizenden industriële toepassingen betrouwbaar hun diensten als de laatste man die standhoudt om lineaire structuren te beschermen. Aan de andere kant dienen ze als airbag voor gevoelige onderdelen zoals loopwagens en voor de daarop gemonteerde componenten, die op de baan worden versneld en indien nodig onmiddellijk en zonder terugslageffect tot 0 km/u moeten worden afgeremd bij het passeren van de eindpositie. Dus niets weerhield deze veiligheidskrachten, die ook worden gebruikt in portaal- en transportsystemen, bewerkingscentra of automatische plaatsingsmachines, ervan om hun debuut te maken in film en televisie.

 

Stille film

 

Dankzij hun compacte ontwerp met een afmeting van M33x1,5 en de doorlopende schroefdraad konden de veiligheidselementen, die elk 0,5 kg wegen, snel in de constructie worden geïntegreerd en met hun donkere buitenlichamen van gehard staal een mooi figuur slaan in de antracietkleurige of grijze uitrustingsomgeving van een filmset.

 

Rick Velthof en zijn team hebben goede feedback ontvangen van klanten over de verhoogde veiligheid en extra gebruiksmogelijkheden dankzij de hydraulische dempingstechnologie. Deze toont niet alleen zijn sterke punten bij volledige camerabeweging en maximumsnelheden van 0,5 m/s, maar maakt ook indruk aan de andere kant van de snelheidsschaal, omdat de veiligheidsschokdempers van ACE kunnen worden ingetrokken bij een minimum van 0,02 m/s bij kruipsnelheid. Er wordt geen dynamische druk opgebouwd in de carrosserie, zodat de op afstand bediende benadering tegen de schokdempers lineair kan worden uitgevoerd, bijna als in slow motion en bijna geruisloos door het team op de set. Met de huidige sterk geautomatiseerde technologie en de hoge gevoeligheid voor geluid in de studio is dit nog een voordeel ten opzichte van de oud uitziende solid-state dempers van de vorige generatie.

Meer nieuws

Iedereen die dag en nacht 1 miljard metalen pennen per jaar produceert, kan melden dat de...

In januari heeft ACE Stoßdämpfer GmbH de winnaars van de studentenwedstrijd INNOVACE 2...

In januari eerde ACE Stoßdämpfer GmbH de winnaars van de studentenwedstrijd INNOVACE 2...

Twee Duitse bedrijven werken al vele jaren succesvol samen op het gebied van meettechnolo...

FLASH Filmproduktion raadpleegt ACE voor nieuwste feitelijke verhaal in programma "Sendu...

ACE Stoßdämpfer GmbH en Burat & Klein Datentechnik GmbH werken al vele ja...