Catalogus

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

25.03.2023 01:03

ACE-trillingsdempers: trein voor trein bescherming tegen trillingen

Autonoom rijden - wat voor het wegverkeer nog wordt geperfectioneerd, is bij het materiaaltransport van het magazijn naar de montage al aan de orde van de dag. Daar zijn zelfs fabrikantonafhankelijke speciale kits voor de ombouw van in de handel verkrijgbare elektrische trekkers tot bestuurderloze transportsystemen een innovatie, zoals aangeboden door Schiller Automatisierungstechnik GmbH. De ontwerpers beschermen de elektronica die nodig is voor de autonome sleeptreinen tegen schokken en trillingen met behulp van rubber-metaalisolatoren van ACE.

Een wegtrein die voor 99,986 % beschikbaar is, autonoom rijdt en de snelste route kiest, is nog steeds een toekomstdroom voor het langeafstandsvervoer. Voor de autonome transportvoertuigen van Schiller Automatisierungstechnik GmbH is het werkelijkheid. Het bedrijf met hoofdkantoor in Osterhofen, gelegen in het Neder-Beierse district Deggendorf, heeft onlangs met succes een project afgerond met 22 autonome sleeptreinen in opdracht van een grote Beierse autofabrikant. De vloot vervoert meer dan 500 ton materiaal per werkdag van het magazijn naar de assemblagelijn, waarbij een afstand van meer dan 300 kilometer per dag wordt afgelegd. Tijdens de test in 10 ploegen werden meer dan 1.550 kilometer autonoom afgelegd met maximale beschikbaarheid.

In de handel verkrijgbare elektrische tractoren ombouwen tot autonome rijsystemen

Schiller Automatisierungstechnik GmbH werd in 1985 opgericht door Ewald Schiller en heeft zich ontwikkeld tot een bedrijf met meer dan 240 medewerkers in Osterhofen, Metten, Grafenau en Shenyang, China. Elektriciteit, mechanica en IT voor de gebieden automatisering, logistiek, cleanrooms en elektrische planning behoren tot de kerncompetenties. Schiller legde in 2018 de basis voor de ontwikkeling van oplossingen voor autonome sleeptreinen. "Het werd ons al snel duidelijk dat veiligheidstechnologie een belangrijk punt zou zijn voor onze bestuurderloze transportsystemen, omdat bij sleeptreinen, net als bij operaties met trailers in het algemeen, de volgfout van de trailers als een belangrijke taak wordt beschouwd.peter Stoiber, hoofd Mobiele Robotica bij Schiller, licht een van de uitdagingen tijdens het ontwikkelingswerk toe. Om te voldoen aan de strenge voorschriften van de machinerichtlijnen moesten de ingenieur en zijn team ook de foutkans van alle componenten berekenen en de hoogste beschikbaarheid garanderen. Het ontwikkelingswerk leidde tot de perfectionering van een indoor GPS, met behulp waarvan de sleeptrein altijd herkent waar hij zich bevindt. Dit betekent dat voor de oriëntatie geen structurele veranderingen op het transporttraject nodig zijn. Elke sleeptrein van Schiller kan bovendien eenvoudig worden aangepast aan gewijzigde situaties in het productieproces en kan ook op andere locaties worden ingezet. Het grootste voordeel van de oplossing: in de handel verkrijgbare elektrische sleepboten kunnen met de technologie van Schiller worden omgebouwd tot autonoom rijdende systemen.

De taak: de betrouwbaarheid van de elektronica verzekeren

Ook al kunnen de sleeptreinen nog steeds door de machinist worden bediend nadat ze met de ombouwsets zijn uitgerust, de automatische piloot toont zijn sterke punten dag na dag in het dagelijks gebruik. Wanneer de sleeptrein bijvoorbeeld bij de volgende werkplek is aangekomen, meldt een smartwatch om de pols van de verantwoordelijke werknemer de status via een trilalarm. De medewerker kan dan de wagons laden of lossen en het signaal geven "alle handelingen voltooid, trein doorsturen". Zo wordt de route zonder vertraging voortgezet. Onnodige reistijden voor het personeel vallen weg. Hoe slim de trein van de Schiller-route ook is, één ding kan hij nog niet: vliegen. En dat was een van de laatste problemen in het ontwikkelingsproces waar Peter Stoiber met zijn team als hoofd van de divisie Mobile Robotics mee te maken kreeg. De trein moet immers over oneffen sporen rijden of bouwgangen doorkruisen op zijn vele verschillende routes door de autofabriek. Dit zijn potentiële gevaarlijke plekken die de betrouwbaarheid van de elektronica in gevaar brengen. Daarom was het belangrijk te voorkomen dat de schakelkast zou gaan trillen. Daartoe moest de sleeptrein op de beslissende punten met trillingsdempers worden uitgerust.


Meer nieuws

In het Technorama van het Zwitserse Science Center bieden 500 experimentele stations bezoekers de...

Sportwetenschappers gebruiken ook hydraulische machine-elementen in hun ontwerpen. Vooral bij het...

Het transport van het mRNA-vaccin tegen COVID-19 van Biontech/Pfizer is een echte logistieke uitd...

Naast maatsoftware en CAD-gegevens en simulaties, biedt ACE Stoßdämpfer GmbH ingenieur...

ACE Stoßdämpfer GmbH biedt ontwerpers nu niet alleen configuratie- en berekeningssoftw...

Wat stuntmannen zijn voor filmsterren, zijn de structurele dempers van TUBUS voor dure filmcamera...