Catalogus

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

31.05.2023 01:05

Innovatieve e-scooters met aanpasbare demping van ACE: scuddy Premium V2

Ingenieurs Tim Ascheberg en Jörn Jacobi zetten met hun team het succesverhaal van de scuddy elektrische scooters voort. Dankzij vele verdere ontwikkelingen verloopt de marktintroductie van de tweede generatie van het type scuddy Premium goed. Dit is vooral te danken aan de toegenomen flexibiliteit, rijprestaties en ergonomie van het innovatieve voertuig met de tweewielige vooras. De noviteit is nog beter aanpasbaar geworden, ook wat betreft de demping. De ontwerpers hebben dit opnieuw gerealiseerd met componenten van ACE.

Toen de uitvinders van scuddy in 2012 hun eerste driewielige e-scooter presenteerden, werd deze al ontworpen als een hoogwaardig voertuig met wegkeuring, snel gerealiseerd en binnen korte tijd een succes. Met de scuddy Premium V2 lanceert het bedrijf uit Kiel een opvolger die nieuwe normen stelt op het gebied van prestaties, comfort en variabiliteit. De basis voor deze vooruitgang is de trend dat steeds meer mensen de voordelen van een e-scooter voor zichzelf ontdekken, niet alleen in stedelijke gebieden. Het unique selling point van de scuddy is de combinatie van de rijprestaties van een bromfiets met een vouwmechanisme waarmee de e-scooter in alle versies kan worden opgevouwen tot het formaat van een drankkrat. Door het compacte vouwformaat kan een scuddy gratis worden meegenomen als bagage op bijvoorbeeld de Deutsche Bahn. Ook hoeft men in stadscentra niet naar een parkeerplaats te zoeken. In de praktijk heeft het opvouwbare ontwerp nog meer gebruiksmogelijkheden geopend. "Inmiddels zie je scuddys vaak op campings. Dat heeft ook te maken met de toegenomen populariteit van campers sinds de covidepandemie en met de vele reizende best agers. Terwijl de jongeren enthousiast zijn over het rijplezier, waarderen de ouderen de flexibele vorm van mobiliteit en de daaruit voortvloeiende verhoging van het vakantiecomfort", verklaart Jörn Jacobi, technisch directeur van scuddy. Hij wijst erop dat het voertuig nu verkrijgbaar is in vijf verschillende versies voor de individuele eisen van de verschillende gebruikersgroepen, die afhankelijk van de uitrusting elk maximaal 29 kg wegen. Of het nu gaat om een sportieve rit in staande positie of een comfortabele rit in zittende positie, een scuddy past zich aan de rijbehoeften aan, zegt Jörn Jacobi.




gebouwd op ACE-demping oplossingen vanaf het begin In alle versies heeft de e-scooter, die kan worden opgevouwen tot de afmetingen van 62 x 53 x 42 cm, een accu die kan worden opgeladen bij standaard stopcontacten. Afhankelijk van de configuratie en de rijstijl biedt hij een actieradius tot 70 km. De maximumsnelheid varieert van 15 km/u tot 45 km/u. Voor het 15 km/h-model, dat met speciale goedkeuring ook geschikt is als rolstoel voor zieken, geldt in Duitsland geen helmplicht en mag er vanaf 15 jaar overal zonder rijbewijs mee worden gereden. De 20 km/u- en 25 km/u-versies vallen onder de categorie bromfietsen, hoewel de eerste zonder helm mag worden bereden. Beide mogen vanaf 15 jaar worden bereden met een bromfietsrijbewijs, tenzij je geboren bent vóór 01.04.1965, in welk geval je zonder keuringsbewijs mag rijden. Voor de andere modellen, die 35 km/u en 45 km/u rijden, moeten bestuurders een rijbewijs AM hebben.

Dit kan worden gehaald vanaf 16 jaar en maakt deel uit van elk gangbaar rijbewijs zoals het rijbewijs B. Alle modellen hebben een klimvermogen van 30 procent bewezen in proeven met een bestuurder van 80 kg. Voor emissievrij vervoer is een maximale belasting van 125 kg toegestaan. De karakteristieke twee wielen op de scuddy-vooras zorgen voor een bochtengevoel dat lijkt op dat van carvingskiën en zorgen voor rijplezier. Om ervoor te zorgen dat dit ook bij maximaal 45 km/h en op zoveel mogelijk wegdekken het geval is, hebben de oprichters van het bedrijf vanaf het begin vertrouwd op dempingsoplossingen van ACE Stoßdämpfer GmbH. "Het technische team van ACE heeft ons sinds 2012 altijd goed te woord gestaan en ook bij de ontwikkelingen van de scuddy's dempingsideeën ingebracht om onze oplossingen te verfijnen. Dat ACE ook dempers kan leveren die geen afbuigende kinematica nodig hebben en dus met een minimum aan ruimte genoegen nemen, is een echt voordeel", meldt ontwerper Sebastian Vetter over de samenwerking. Zo werden bij aanvang van de samenwerking de structurele dempers aangevuld met op maat gesneden SLAB-dempingsplaten van ACE. Door de goede ervaringen met kwaliteit, selectie en flexibiliteit ging de samenwerking de volgende ronde in met de scuddy Premium V2. Een van de innovaties is het intuïtiever inklappen van het voertuig. Tegelijkertijd zorgt het spelingsvrije vouwmechanisme ervoor dat de gebruiker nog meer voertuig tot zijn beschikking heeft.




Het comfort wordt ook verhoogd door een meer individuele keuze aan dempers.Verschillende dempers voor verschillende gewichtsklassen "Het lijkt een beetje op skiën. Daar wordt de binding anders afgesteld afhankelijk van het gewicht van de rijder. En het is duidelijk dat het lichaamsgewicht ook een andere demping vereist bij het rijden over oneffenheden zoals kuilen, wortels of putdeksels," zegt Jörn Jacobi, die inzicht geeft in de noodzaak van geïndividualiseerde demping. In de specificaties voor ACE stond dat er drie verschillende dempingssystemen nodig waren. Het ene was voor de gewichtsklasse tot 80 kg, het andere voor de gewichtsklasse tussen 80 kg en 110 kg, en het andere voor klanten die meer dan 110 kg wegen. Samen gebruikten de partners de ontwerpsoftware van ACE om te bepalen dat verschillende structurele dempers het meest geschikt waren voor alle drie de klassen. De geselecteerde basistypes waren TR64-41H-OS, TR68-37H-OS en TR79-42H-OS. Net als in het verleden leverde ACE gratis monsters voor de testfasen en kon deze onmiddellijk leveren dankzij de hoge beschikbaarheid vanuit het magazijn in Langenfeld. Tijdens en na de tests integreerden de ontwerpers telkens de componenten met de naam TUBUS op de achterbrug voor het grootst mogelijke rijcomfort. In tegenstelling tot de voorganger gebeurde dit niet als tandemontwerp. Terwijl de kleinste van de gekozen structurele dempers, alle gemaakt van co-polyester elastomeer, een waarde heeft van 25 Nm/slag, heeft de middelste 66,5 Nm/slag en de grootste 81,5 Nm/slag. Met een levensduur van meer dan een miljoen slagen kan de TUBUS ook door echte veelrijders worden gebruikt, waarbij de onderhoudsvrije elementen geen extra eindaanslag nodig hebben. Het feit dat ze hun werk betrouwbaar doen in temperatuurbereiken van -40 °C tot 90 °C maakt de e-rollers meer dan geschikt voor de toekomst. Voor de ontwerpers was het eveneens belangrijk dat de montage eenvoudig is. De radiale belasting van de TR-H-serie zorgt voor een bijzonder zachte vertraging.

De "H" staat voor een hardere mix van het materiaal, wat leidt tot de gewenste hoge energie-absorptie in vergelijking met andere radiaal dempende TUBUS. De eerste testrijders werden geciteerd met uitroepen als "rad van de rij-ervaring" en vinden dat de verdere ontwikkeling van het succesvolle scuddy-model de moeite waard is geweest. Tim Ascheberg, de voor marketing en public relations verantwoordelijke oprichter van het bedrijf, wijst er ook op dat het gevoel van de scuddy is verbeterd en dat het team erin is geslaagd vermogenselektronica te ontwerpen die ook buiten de scuddy kan worden gebruikt en deze tot volle wasdom te brengen. Het feit dat dit beschikbaar is als OEM-product voor e-scooterfabrikanten is een bewijs van de hoge kwaliteit en van de veelzijdigheid en soevereiniteit van het Kiel-team.

Het concept van hun opvouwbare voertuig is zo uniek dat de geavanceerde aandrijftechnologie ook aan andere marktpartijen kan worden aangeboden. Gevraagd naar de dempingstechnologie zegt Tim Ascheberg dat zij zeer tevreden zijn over ACE wat betreft de kwaliteit en de verscheidenheid van het aanbod.

Niet in de laatste plaats omdat nu gerichter aan individuele wensen kan worden voldaan en rijcomfort door klanten zeer hoog wordt gewaardeerd.

Meer nieuws

In het Technorama van het Zwitserse Science Center bieden 500 experimentele stations bezoekers de...

Sportwetenschappers gebruiken ook hydraulische machine-elementen in hun ontwerpen. Vooral bij het...

Het transport van het mRNA-vaccin tegen COVID-19 van Biontech/Pfizer is een echte logistieke uitd...

Naast maatsoftware en CAD-gegevens en simulaties, biedt ACE Stoßdämpfer GmbH ingenieur...

ACE Stoßdämpfer GmbH biedt ontwerpers nu niet alleen configuratie- en berekeningssoftw...

Wat stuntmannen zijn voor filmsterren, zijn de structurele dempers van TUBUS voor dure filmcamera...