Catalogus

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

22.12.2023 01:12

Veiligheidsschokdempers

Specialisten in noodstops vieren premières in film en tv

Steeds snellere tracking shots, steeds hogere resolutiebeelden: met de vooruitgang van digitale filmtechnologie in de studio's van productiemaatschappijen en omroepen worden de eisen voor kwaliteit en veiligheid van de apparatuur steeds hoger. Een van de marktleiders voor kranen, dollies en volgsystemen neemt geen enkel risico en vertrouwt op hydraulische veiligheidsschokdempers als onderdeel van hun remtechnologie.

'Solid support on every set' is de kwaliteitsbelofte van Egripment, een wereldwijd opererend bedrijf, gespecialiseerd in de technische uitrusting van film- en tv-teams en bijbehorende diensten. De studiotechniekspecialisten uit Nederland onderbouwen de mix van hightech en after sales services met een levenslange garantie op hun dollies en kranen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de oplossingen van Egripment te vinden zijn op vele shows en evenementen, zowel op indoor als op outdoor sets. Het bedrijf levert bijvoorbeeld rupsbanden voor zowel grond- als hangconstructies en bijbehorende op afstand bestuurbare dollies, die essentiële onderdelen zijn van het programma voor film- en televisieproducties bij openlucht-, zaal- en studioshows of concerten en ook voor sportevenementen, waaronder Olympische Spelen.

The Fast and the Furious

Naast kwaliteit en ondersteuning biedt Egripment nog een groot pluspunt: engineering know-how die gebaseerd is op meer dan 40 jaar praktisch werk in de industrie. Dit is het resultaat van dagelijks contact met cameramannen, crews, operators en technici die werken op een

steeds hoger professioneel niveau. In combinatie met hun praktijkervaring, besteedt Egripment veel aandacht aan ontwerp en innovatie. Samen met voortdurend overleg zorgt het bedrijf ervoor dat de producten voldoen aan de behoeften van alle filmmarkten. Het resultaat is de ontwikkeling van een uitgekiende serie Egripment kranen, dollies, remote camerakoppen en verschillende volgsystemen.

Rick Velthof, Egripment's global sales manager, legt uit: "Naast hoge kwaliteit verwachten onze klanten een hoge mate van betrouwbaarheid van onze oplossingen, die we bijvoorbeeld documenteren met levenslange garanties." Hij illustreert de eisen die aan de constructies van Egripment worden gesteld met deze vergelijking: "Terwijl het nog niet zo lang geleden mogelijk was om tracking shots af te sluiten met elektronisch gestuurde stops en de op afstand bestuurbare cameradolly op het tracksysteem in de eindposities vast te zetten met rubberen buffers, zijn de snelheden van tegenwoordig in studio's of bij sportuitzendingen te hoog voor dit soort beveiligingselementen. Een ander voorbeeld is de resolutie die kan worden bereikt, die al 8K is." Hoge technische kenmerken zoals deze vereisen dat de huidige studio- en opnametechnologie vóór gebruik zeer nauwkeurig wordt gekalibreerd en dat tijdens de hele productie hetzelfde hoge niveau van gegevenskwaliteit wordt gehandhaafd. Rick Velthof: "Onder deze omstandigheden kan bijna geen enkele productie het zich veroorloven om veel tijd te besteden aan het opnieuw kalibreren van een camera en dolly die door een verkeerde bediening of een plotselinge stroomstoring tegen de rubberen buffers zijn gebotst en vervolgens weer zijn teruggestuiterd. Om dit duo weer in lijn te krijgen met de rest van de apparatuur, zoals de bedieningsmonitoren en het verlichtingssysteem, kan in individuele gevallen wel drie dagen duren."

Dergelijke onacceptabele stilstandtijden op visueel gebied zijn één aspect voor meer veiligheidseisen, het hoorbare gedeelte van filmtechnologie is een ander, omdat rembewegingen van veel servomotoren en vooral van rubberen buffers allesbehalve stil zijn en de geluidstechnici kunnen storen tijdens hun werk. De grootste zorg is echter het voorkomen van nog meer kostbare schade als de dolly en camera ernstig beschadigd raken bij een crash aan het einde van de baan. "Ons Generic Track System is een op afstand bestuurbaar camerasysteem met een gewicht tot 80 kg, dat wordt verplaatst over een baanbreedte van 40 cm met een maximumsnelheid van 3 m/s over een maximumlengte van 50 m en dat ook bochten mogelijk maakt. Als er aan het einde van zo'n traject een echte aanrijding plaatsvindt, kan alleen al de schade aan de camera oplopen tot meer dan 100.000 euro," meldt Rick Velthof. Om dit soort ongelukken op de set te voorkomen, nam het Egripment-team de markt voor veiligheidsproducten op het gebied van lineaire technologie onder de loep en maakte kennis met ACE Stoßdämpfer GmbH uit Langenfeld in Duitsland, een specialist in industriële dempingtechnologie. Aan de ene kant werd de aandacht van Egripment getrokken door de online aanwezigheid en het brede scala aan motion control oplossingen op www.acecontrols.co.uk en op de site www.ace-ace.nl/. Anderzijds is het ook te danken aan de persoonlijke aanwezigheid van het ACE verkoopteam in Nederland.


Last Man Standing

Als wereldwijd opererende ontwikkelaar en leverancier van industriële schokdempers is ACE Controls Inc., 60 jaar geleden opgericht in de buurt van Detroit, Michigan, USA, niet alleen de uitvinder van instelbare schokdempers en nog steeds de huidige technologieleider, maar ook een onderneming die sinds 2016 deel uitmaakt van de Stabilus Group. ACE Stoßdämpfer GmbH, de Duitse dochteronderneming voor Europa, bedient de markt met distributeurs en ook met een team van verkoopingenieurs. In dit specifieke geval waren Ralf Küppers en Han Titulaer, als vertegenwoordigers van ACE in de BeNeLux-landen, letterlijk het dichtst bij. Rick Velthof van Egripment: "Naast de goede indruk die we al hadden te oordelen naar de Nederlandse homepage van ACE, was Ralf Küppers snel met reageren en bereid om op korte termijn bij ons langs te komen en zo de constructie ter plekke op te nemen en ons een perfect passende hydraulische dempingsoplossing aan te bieden."

In Nederhorst den Berg in Noord-Holland, dat in de directe omgeving van Hilversum ligt, internationaal bekend om zijn televisie- en radiostation, maakte Ralf Küppers dankzij de technici van Egripment kennis met hun verschillende baansystemen en dollies, maar ook met de genoemde kerngegevens op het gebied van gewicht, snelheid en de te rijden route op de baansystemen. "Als sportliefhebber die moderne op afstand bestuurbare camera's al in gebruik had gezien, bijvoorbeeld bij zwemwedstrijden, reed ik naar Egripment met een ruw idee van de prestaties van lineaire technologie en de bijbehorende vereiste vertragingsprestaties. Maar in de praktijk bereiken de dollies bij veel tv-stations, bijvoorbeeld tijdens spelshows of live uitzendingen met meerdere snel bewegende mensen of tijdens concerten, snelheden van meer dan 50 km/u. Hierdoor realiseerde ik me dat in dit geval alles soepel en geruisloos moest zijn in geval van een noodstop - en ook echt snel." Daarom gebruikte hij de ontwerpsoftware van ACE, www.acecontrols.co.uk/uk/sizing/safety-products/online-calculation.html, voerde hij de belangrijkste gegevens in voor massa, snelheid en afstand en stelde hij voor om twee SCS33-25EU veiligheidsschokdempers te installeren, elk aan het uiteinde van de baanconstructie die eerder was opgezet voor testdoeleinden. Deze hydraulische machine-elementen, die puur ontworpen zijn voor noodstoptaken met een levensduur tot 1000 volledige belastingcycli, leveren hun diensten betrouwbaar in duizenden industriële toepassingen, letterlijk als de laatste man die overeind blijft om lineaire constructies te beschermen. Ze dienen ook als een soort mechanische airbag voor gevoelige onderdelen zoals sleden en de daaraan bevestigde constructieonderdelen wanneer ze worden versneld op een baan en, in het ergste geval, onmiddellijk en zonder terugslageffect moeten worden afgeremd naar 0 km/u zodra ze de eindpositie hebben bereikt. Met dergelijke lauweren had Ralf Küppers er alle vertrouwen in dat de veiligheidskrachten van zijn bedrijf, die hun kwaliteiten al hadden bewezen in talloze noodsituaties en die geen vreemden zijn van portalen en transportsystemen, verwerkingscentra of assemblagemachines over de hele wereld, ook hun mannetje zouden staan bij premières in de film- en televisie-industrie.


Silent Movie

Dankzij hun compacte ontwerp met een afmeting van M33x1,5 en doorlopende schroefdraad kunnen de beveiligingselementen, die elk 0,5 kg wegen, snel in de constructie worden geïntegreerd en zien ze er met hun donkere, gehard stalen buitenlichamen goed uit in de antracietkleurige omgeving van filmsetapparaten. "Om de flexibiliteit te verhogen en deze noodstopoplossing nog beter aan te passen aan klantspecifieke omstandigheden ter plaatse, worden de SCS33-25EU dempers bij Egripment gemonteerd in universeel verstelbare klemhulzen. Op die manier vervullen ze de functie van het zacht stoppen van de dollies aan het einde van de rit en beperken ze ook schade en trillingen tot een minimum. Het bijzondere aan de universeel instelbare spanhulzen is echter dat je bij het bepalen van de rijweg eenvoudig tussenstops kunt plaatsen en in principe oneindig lange sporen kunt vastzetten," vertelt Ralf Küppers over het verdere verloop van de samenwerking. Met een slag van 23,2 mm werken de zelfinstellende veiligheidsdempers met een regelmatige energieabsorptie tot 310 Nm per slag in geval van een dollybotsing. Dit betekent dat ze bij de opgegeven waarden van een maximale massa van 80 kg en een rijsnelheid van 3 m/s bij een noodstop 100% van de energie verbruiken zonder terugkaatseffecten en de resulterende warmte afgeven aan de omgeving via het stalen buitenlichaam. De hydraulische dempers zijn meer up-to-date voor de eisen van moderne filmtechnologie op de set dankzij de beschreven belangrijkste voordelen voor noodstops en bieden nog een voordeel ten opzichte van de eerder gebruikte rubberen buffers: Ze oefenen ook minder ondersteunende krachten uit op de rupsbanden bij impact, dat wil zeggen wanneer de versnelde massa's het onderdeel raken. Een verbuiging van de spoorconstructie tijdens het remproces werd niet meer aangetroffen bij Egripment na de installatie van ACE's oplossing. Het team rond Rick Velthof heeft goede feedback ontvangen van klanten over de verhoogde veiligheid en de extra toepassingsmogelijkheden van de hydraulische dempingstechnologie. Het toont niet alleen zijn sterke punten bij volledige camerabeweging en maximale snelheden van 0,5 m/s, maar overtuigt ook aan de andere kant van het snelheidsbereik, in die zin dat de veiligheidsschokdempers door zijn slag kunnen worden geduwd bij een kruipsnelheid van minimaal 0,02 m/s. Onder deze omstandigheden biedt de schokdemper minimale weerstand tegen contactmassa's en is er geen remeffect, zodat het team op de set de op afstand bediende dolly bijna in slow motion tegen de dempers kan bewegen en de camerabeweging ultrazacht en zeer stil kan beëindigen. Met de vaak geautomatiseerde technologie van tegenwoordig en de hoge geluidsgevoeligheid in de studio is dit nog een voordeel ten opzichte van de dempers van de vorige generatie.





Meer nieuws

Digitalisering en lean management worden in veel bedrijven gezien als een welkome vermageringskuu...

Bij het testen van rolstoelen spelen fabrikanten om begrijpelijke redenen op veilig. Dat...

Bij het testen van rolstoelen spelen fabrikanten om begrijpelijke redenen op veilig. Daar...

Als het gaat om industriële dempingtechnologie, is ACE een van de eerste aanloophavens voor de meeste ingenieurs en ontwerpers wereldwijd. Welke vragen de experts tegenwoordig ook hebben, ACE beantwoordt ze altijd snel, online of via persoonlijk contact ter plaatse.

Er is veel ruimte voor verbetering in het ontwerp van rolstoelen. Dat bewijst de eenassige Hoss M...

Ontlasting tijdens hanteren en ombouwen: universele schroevendraaier met gastrekveer en structurele dempers van ACE